Pondělí 26. února 2024, svátek má Dorota
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 26. února 2024 Dorota

Alespoň v něčem jsme byli nejlepší

3. 09. 2013 12:26:06
Ještě, než se vydáme na cestu, chci se trochu poinformovat o cíli naší cesty. Dozvídám se, že tvrz Bouda z roku 1935 je nejzachovalejším vojenským objektem svého druhu u nás. V původním stavu se dochovalo všech pět srubů, které jediné v okolí Králíků připomínají, že v podzemí před válkou vznikl příhraniční obranný systém.

Když se tedy vydáváme na malou výpravu po vojenských stavbách, tak alespoň zamíříme do těch nejoriginálnějších míst. Vždyť zdejší pevnostní systém byl ve své době nejodolnější v Evropě. Parkujeme na místě, které se zdá nejblíže vstupu do tvrze. I tak nás čeká ještě tak hodinka pěší chůze lesem, protože k takovým objektům logicky žádná silnice nevede. O to víc nás překvapilo, že u rozhledny a chaty, které potkáváme tak v půli cesty, stojí zaparkovaná auta turistů. Někdo by asi bez popojíždění cestovat prostě nemohl.

I když je návštěva Boudy takový typický rodinný výlet, nejsme tu v partě bez dětí jediní. Nadšenců a zvědavců se najde dost. Nejvíc jich ale pracuje přímo v muzeu. V dobových uniformách provádí po několika okruzích, které se liší zaměřením a dobou prohlídky. Sestup do vlhkých prostor prvního bunkru byl pozvolný, u prvního výstupu nás čekalo celkem dost schodů. Vyhloubené prostory téměř odpovídají rozměrům běžných vojenských ubytoven, i sklady mají neuvěřitelnou kapacitu. Myslím, že sem se nemusí bát vstoupit ani klaustrofobik.

V tvrzi mě popravdě nejvíc zaujala expozice vojenských zbraní, munice a obranných prvků. Přičemž tzv. rozsocháč, ocelová hvězda proti tankům, mě svými rozměry a účinkem dostala. O tuto problematiku se nijak zvlášť nezajímám, ale když už jsem to měl před očima, bylo to vzrušující. Unikátnost zdejšího opevnění byl v roce 1938 osobně hodnotit dokonce sám Hitler.

Další neuvěřitelný pohled se nám naskytl na povrchu, kde se dochoval odstřelený srub. V muzeu ho nazývají posunutý bunkr, protože po výbuchu nezbyl kráter, ale popraskaný kryt. Průvodce nám vyprávěl, že jeho část vylétla do vzduchu a pak si zase sedla na základy. Místo hromady suti železobeton vydržel i tento nápor. Je to zkrátka skvělý příklad poctivé práce.

Jedinečné bylo také srovnání dávno zpřístupněných částí trasy a těch nově otevřených míst, do kterých před návštěvníky vstupovali jen průvodci a ještě před nimi vojáci. Řeklo by se, že některé prostory téměř vypadají jako kdyby je teprve nedávno opustili jejich původní uživatelé. Taková romantická představa by byla sice přehnaná, ale rozhodně to stojí za zamyšlení. V některých částech prohlídky je totiž vidět ještě rozbitý nábytek a zbytky různých nástrojů či vybavení. Na jedné hromadě v koutě jsem například zahlédl pár relativně zachovalých
ložisek. Jen těžko hádat, k čemu měly zrovna zde sloužit.

Prohlídka velkého okruhu nám zabrala přes dvě a půl hodiny, díky kterým jsme se celkem snadno přesunuli do 30. let, kdy u Králík tvrz Bouda stavěli a chystali se na její využití. Při cestě zpátky se nám navíc naskytl skvělý výhled na městečko i na nepříliš vzdálené Polsko. Dívali jsme se tedy přesně tím směrem, odkud Češi očekávali napadení německou armádou.

Autor: Adam Toman | úterý 3.9.2013 12:26 | karma článku: 10.14 | přečteno: 589x

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Martin Faltýn

Když prvně na Západ, tak do USA - 8

Během měsíčního pobytu v USA na přelomu roků 1991/92 mne čekalo nejedno překvapení. Tentokrát to byla mimo jiné přímo exkurze do Pentagonu!

26.2.2024 v 8:08 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 96 | Diskuse

Pavla Drahoňovská

Sardinie - 8. závěrečná část

Tento díl je především o nádherné procházce Florencií za svítání, kterou jsme nemohli opomenout při zpáteční cestě ze Sardinie. Také představím co jsem si autentického přivezla z ostrova domů.

26.2.2024 v 2:27 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 60 | Diskuse

Marcel Burkert

Bologna a Ravena. V regióne Emilia-Romagna.

Bologna je so svojimi 404 tisícmi obyvateľov 7. najväčším talianskym mestom, a to za šiestym Janovom (679 tisíc) a pred ôsmou Florenciou, ktorá má len o jednu tisícku menej obyvateľov ako ona - Bologna.

25.2.2024 v 22:36 | Karma článku: 7.70 | Přečteno: 104 | Diskuse

David Ondrejkovič

Jak jsem nabíjel elektromobil

Předem odrazuji všechny hatery elektromobility - tento článek NENÍ o tom, že elektromobilita je špatně, ale snaží se jen tepat do běžného malého českého (ale i polského) šlendriánu.

25.2.2024 v 11:08 | Karma článku: 29.27 | Přečteno: 5599 |

Bolívie - 2. díl: Z pustiny k Salar de Uyuni

Vesnice a slaný hotel byli trochu jako zjevení. Jestliže minule to bylo o poušti, živlech a kopcích v dáli, nyní se svět zazelená a objeví se skaliska.

23.2.2024 v 8:20 | Karma článku: 10.88 | Přečteno: 125 | Diskuse
Jsem cestovatel, fotograf a konstruktér létajících modelů. Ve všem jsem ryzí amatér, ale o to větší radost mi to přináší. Obdivuji Šimánka a čtu Formánkovy cestopisy.

Útok moukou byl podvod. Bendigovi hrozí trest, že úřady zaměstnal zbytečně

Zpěvák Jan Bendig se nestal obětí útoku moukou, jak sám všude rozhlašoval. Celou událost s „pachatelem“ ve skutečnosti...

Dcera Vladimíra Ráže žije bez ruky. Protézu odložila po dvaceti letech

Veronika Rážová (43) je dcerou slavného českého herce Vladimíra Ráže. Narodila se bez levé horní končetiny. Za hendikep...

Bufet v Českém Krumlově se stal přes noc hitem. Zaujal řízkovým chlebíčkem

Fotografie chlebíčku na řízku obletěla na sociálních sítích během středečního dne téměř všechny skupiny. Tuto...

Jak uspokojit ženu? Odborníci vědí, jak na to. A za pokus to rozhodně stojí

„Přestože jsem po třicet let zkoumal ženskou psychiku, nejsem s to odpovědět na velkou, dosud nezodpovězenou otázku, co...

Známé tváře kritizují Michala Novotného. Nejsem homofob, brání se herec

Na Michala Novotného se na sociálních sítích snesla vlna kritiky. Herec v rozhovoru pro týdeník Téma mimo jiné řekl, že...